- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
CONFEGIR PARAULES
Material necessari:
- Safates amb sorra.
- Lletres (aquestes són de fusta) - Pinces - Targes amb paraules i dibuix perquè els nens i nenes les identifiquin. |
ACTIVITAT:
- Els nens i les nenes agafen una tarja i busquen amb les pinces (treball de psicomotricitat fina) les lletres que composen cada paraula (identificació de lletres i de paraules).
|
REBEM CARTES!
Material necessari:
-
Caixa de
cartró simulant una bústia.
|
ACTIVITAT:
- Els nens i les nenes poden escriure notes per
als altres companys, i un cop a la setmana es pot obrir la bústia i repartir
les cartes.
-
Ensenyar el format d’una carta: nom
destinatari, nom del remitent.
- Es pot començar donant l’opció de fer un
dibuix per un altre nen o nena a P4 i P5, només el fet d’escriure el nom del
destinatari i remitent és una bona pràctica.
|
PRACTICANT EL TRAÇ
Material necessari:
-
Pissarra.
-
Pinzells petits
de cola.
|
ACTIVITAT:
-
Resseguir
lletres amb el pinzell mullat (lletra de pal, lletra lligada).
- Resseguir
sanefes que ajuden a iniciar-se a la lectoescriptura, per exemple...
|
RELACIÓ SO-GRAFIA
Material necessari:
-
Caixa d’eines
de plàstic amb calaixets amb les lletres a treballar.
-
Objectes
petits que continguin el so a treballar.
|
ACTIVITAT:
-
Els nens
i nenes hauran d’anar nomenant els objectes que tenen i anar-los col·locant
dins dels calaixets correspondents segons el so que tenen.
-
Les
lletres dels calaixets poden ser de lletra de pal o lligada segons el curs i
la dificultat que es vulgui donar a l’activitat.
|
BUSQUEM LLETRES
Material necessari:
- Safata
amb sorra/serradures.
- Trencaclosques de lletres de goma.
|
ACTIVITAT:
- Discriminar
entre vàries lletres, dins la sorra.
- Fixar-se
en la forma i encaixar-les al lloc corresponent.
- Verbalitzar
el nom i/o el so de la lletra.
- Demanar
al nen/a que busqui una lletra concreta (identificació).
|
GRAFIA
Material necessari:
- Safata
amb sorra / farina.
- Cartolines amb
lletres.
|
ACTIVITAT:
- Realitzar
el grafisme de diferents lletres amb el dit a la sorra/farina.
- Demanar
al nen/a que escrigui una lletra sense model (identificació).
- Escriure
paraules curtes dictades per la mestra (ex. pa, peu, sol,…).
|
GRAFIA
Material necessari:
-
Escuma
d’afeitar.
-
Cartolines
amb lletres.
|
ACTIVITAT:
-
Realitzar
el grafisme de diferents lletres amb el dit sobre una base d’escuma
d’afeitar.
-
Demanar
al nen/a que escrigui una lletra sense model (identificació).
-
Escriure
paraules curtes dictades per la mestra (ex. pa, peu, sol,…).
|
BUSQUEM LLETRES
Material necessari:
-
Cartolina
amb diferents lletres.
-
Lletres
de plàstic / goma.
|
ACTIVITAT:
-
Discrimar
entre vàries lletres les que estan a la cartolina.
|
RELACIÓ LLETRA DE PAL-LLETRA LLIGADA
Material necessari:
-
Cartolina
amb abecedari (lletra de pal).
-
Cartolines
petites amb lletres (lletra lligada).
|
ACTIVITAT:
-
Col·locar
les lletres (lligada) sobre les majùscules fent la relació corresponent correctament.
-
Augmentar
la dificultat utilitzant altres tipus de lletra: d’imprempta, lletres de revista, etc.
|
CONFEGIR NOMS DELS ALUMNES
Material necessari:
-
Cartolina
amb la fotografia dels alumnes i model nom.
-
Lletres
per confegir.
|
ACTIVITAT:
- Confegir
el nom dels nens i nenes de la classe amb model.
- Per
augmentar la dificultat, es pot posar nomès la fotografia dels alumnes.
- Es pot
utilitzar també per composar el nom de diferents objectes, primer amb model i
desprès sense.
- I finalment,
es pot donar la cartolina (model) en lletra de pal i fer la correspondencia en
lletra lligada.
|
Material necessari:
-
Fulls amb
la fotografia d’alguns alumnes.
-
Cartolines
amb els nom dels alumnes en lletra lligada.
|
ACTIVITAT:
- Els nens
i nenes copien (del model) el nom dels seus companys, al costat de la
fotografia corresponent.
|
Material necessari:
-
Tantes capses
com lletres a treballa.
-
Imatges
dels objectes amb el so de les lletres a treballar.
|
ACTIVITAT:
- Els nens
i nenes han de nominar el nom de l’objecte, fixar-se en la vocal que sona i
col·locar la imatge a la capsa corresponent.
-
Amb els
petits treballar monosíl·labs amb les vocals.
-
Es pot
augmentar la dificultat amb consonants.
-
Fer el
mateix amb lletra lligada.
|
FEM PARAULES
Material necessari:
-
Lletres
plastificades amb veta adherent (velcro).
-
Imatges
plastificades.
-
Imatges
plastificades amb la paraula escrita.
|
ACTIVITATS:
- Donar als
nens i nenes imatges on hi hagi escrit a sota la paraula perquè la puguin copiar.
Verbalitzarla paraula i desprès conferir-la.
-
Confegir
els noms dels nens i nenes de la classe.
-
Per
augmentar la dificultat donar matges sense la paraula escrita a sota.
- Deixar
que els nens i nenes intentin conferir la paraula lliurement, sense model,
verbalitzant la paraula i intentant esbrinar les lletres que la componen.
-
Donar el
model a conferir en lletra de pal i fer la correspondencia en lletra lligada.
-
I
finalment fer el mateix procès però tot amb lletra lligada (els models amb el
nom a sota en lletra lligada).
|
CONFEGIM AMB LLETRES DE REVISTA
Material necessari:
-
Lletres
de revista, diari, etc.
|
ACTIVITATS:
-
Confegir
els noms dels nens i nenes de la classe (amb model o sense).
-
Conferir nom
d’objectes (amb model o sense).
-
Conferir lliurement.
|
RELACIÓ SO-GRAFIA
Material necessari:
-
Cartolina amb els sons a treballar i veta adherent (velcro).
-
Targes
petits amb paraules (lletra de pal/lletra lligada).
|
ACTIVITATS:
-
Llegir
les targes petites i observar quina és la lletra que sona.
-
Col·locar
sota la lletra les paraules que contenen el so.
- Es pot
anar augmentant la dificultat: primer amb les vocals, després amb consonants,
amb tot l’abecedari; lletra de pal, després lletra lligada; etc.
|
CONFEGIR PARAULES AMB TAPS DE PLÀSTIC
Material necessari:
-
Targes amb
el nom dels alumnes, objectes, o el que es vulgui treballar.
-
Taps de
plàstic amb lletres de l’abecedari.
|
ACTIVITATS:
-
Donar una
tarja a cada nen/a. Hauran de buscar entre els taps les lletres que
necessitem per tal de conferir el nom de la tarja.
-
Es pot
realitzar també amb lletra lligada.
- Augmentar
la dificultat amb la imatge de l’objecte, persona… sense el model, només amb
el cercledel tap per col·locar el tap.
|
Material necessari:
-
Abecedari
lletra de pal.
-
Abecedari
lletra lligada magnètic.
-
Plafò metàl·lic.
|
ACTIVITATS:
-
Els
alumnes han de col·locar sota les lletres de pal, les lletres lligades metàl·liques
corresponent.
|
Trobo molt interessants les activitays, gràcies.
ResponEliminaEsperança teixidor
ResponEliminaM'HAN ENCANTAT LES ACTIVITATS. MOLT INTERESSANT TOT. GRÀCIES
Avui hem baixat al pati a buscar sorra fina i hem fet una bona barreja amb farina! La meva filla te 4 anys i 3 mesos (P4, de les petites) i han sortit a la sorra els mots: PAPA MAMA SOL SI NO MAR POL ARNAU ERIC JUDIT... :-)))))
ResponEliminaMolt bones idees, de segur que posaré algunes en práctica. Gràcies.
ResponEliminaMolt interessant tot!! Gràcies per compartir.ho!!
ResponEliminaMolt interessant!!!!! Gràcies per compartir.ho!!!!
ResponEliminaMolt interessant!!!!! Gràcies per compartir.ho!!!!
ResponEliminaMolt interessant tot el material que presenteu, sobretot perquè és molt manipulatiu i això el farà significatiu per ells.
ResponEliminaMoltes gràcies
ResponEliminaActivitats molt interessants!! prenc nota ;)
ResponEliminaMolt bones idees!! Gràcies
ResponElimina